Így éld túl a válságot vállalkozóként digitális transzformáció segítségével

A digitális transzformáció maga a modern vállalati kultúra, amely ma már elengedhetetlen a sikeres üzletvezetéshez. Hogy miért? Olvass tovább!

Amikor azt mondjuk, hogy “digitális transzformáció”, akkor valakinek az jut az eszébe, hogy a szervezet átáll a papírmentességre. Mások az adatelemzésre és a mesterséges intelligenciára, agilis csapatokra, vagy open-office irodaterekre gondolnak. Láthatjuk, hogy a digitális transzformáció fogalma még nem teljesen kiforrott, és ez sok félreértést okoz az átalakulásra nyitott szervezetek életben.

A digitális átalakulás hatalmas potenciált rejt a kis- és középvállalkozások számára is, akik kihasználva a technológia adta lehetőségeket, élvonalbeli felhasználói élményt, valamint jobb, gyorsabb és pontosabb kiszolgálást nyújthatnak ügyfeleiknek. Az olyan technológiák, mint a felhő, a mesterséges intelligencia és a mobiltelefonok arra ösztönzik az ügyfeleket, hogy folyamatosan be legyenek kapcsolva, és mindent az irányításuk alatt tartsanak. Ezekre az igényekre pedig nekünk, vállalkozásoknak reagálnunk kell.

Sok üzleti vezető számára azonban még kissé megfoghatatlan, hogy mit is jelent a digitális átalakulás, és hogy az mivel jár. Olyan kérdések keringenek a fejekben, mint például mik azok a konkrét lépések, amiket meg kell tenniük? Új munkahelyeket kell kialakítani, vagy fel kell venni egy tanácsadó céget? Üzleti stratégiájuk mely részein kell változtatni? És a legfontosabb kérdés: Tényleg megéri ez az egész?

Szóval akkor mi is az a digitális transzformáció?

A digitális transzformáció az a folyamat, melynek részeként vállalkozásunk minden területén integráljuk a digitális világot. Nem csupán annyit tesz, hogy bescannelünk egy papír alapú dokumentumot; ez annál sokkal több. A digitális transzformáció maga a modern vállalati kultúra.

Az átalakulással járó hatalmas változásokhoz való alkalmazkodás és végrehajtás nem csupán az IT csapat feladata. A digitális átalakulás globális kérdés a szervezeten belül, mely újfajta magatartást, hozzáállást, munkarendet és munkamorált kíván meg; azaz a céges irányelvek teljes újragondolását. Az egész transzformáció kívül-belül jellemzi a résztvevőket, így a céges kultúra megváltoztatása is szerves része a transzformációnak.

Miért fontos a digitális átalakulás?

A digitális transzformáció a kisvállalatoktól a nagyvállalatokig minden cég számára elengedhetetlen. Ez az üzenet tisztán és egyértelműen hangzik el minden olyan előadásban, panelbeszélgetésben, cikkben vagy tanulmányban, amely arról szól, hogy hogyan maradhatnak versenyképesek és relevánsak a vállalkozások, miközben a világ egyre inkább digitálissá válik.

Egy vállalkozás több okból is dönthet a digitális átalakulás mellett, de a legvalószínűbb ok az, hogy egyszerűen muszáj belevágnia. Ma ezen múlik egy cég túlélése; ez a COVID-világjárvány alatt egyértelművé vált. Azok a cégek, amelyek lassan vagy egyáltalán nem reagáltak a gyorsan változó vásárlói elvárásokhoz, egytől-egyig hátrébb kerültek a versenytársak listáján. 

A digitális transzformáció cégmérettől függetlenül minden vállalkozás számára elengedhetetlen ahhoz, hogy releváns és versenyképes maradjon a mai piacon. Ez azonban ijesztő küldetésnek tűnhet egy korlátozott költségvetéssel rendelkező kisvállalkozás számára.

Mégis, egyszerűen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a digitális technológiák használatának előnyeit. Segítségükkel javíthatjuk a hatékonyságot, csökkenthetjük a költségeket, növelhetjük a termelékenységet, javíthatjuk az ügyfélélményt, és végső soron növelhetjük a nyereséget. Azok a vállalkozások, melyek időben megkezdték az implementációt, máris megduplázták a teljesítményüket a digitális lemaradókhoz képest.

A szakértők egyetértenek abban, hogy a fogyasztói magatartás a világjárvány kezdete óta sok tekintetben gyorsan megváltozott. Habár még korai lenne megtippelni, hogy mely fogyasztói magatartásbeli változások lesznek tartósak hosszútávon, azonban a digitális fejlődés szinte minden kategóriában felgyorsult a fogyasztói oldalon.

Hogyan néz ki a digitális átalakulás a kis- és középvállalkozások esetében?

A digitális transzformációnak nem kell bonyolultnak lennie ahhoz, hogy hatékony legyen. Leegyszerűsíthetjük az implementációt, ha a cégnek csak azon területeire összpontosítunk, melyek a legnagyobb megtérülést eredményezik.

Például irodai munkavégzésről át lehet térni az otthoni munkavégzésre! Ennek több feltétele is van. Először is vannak bizonyos technológiai feltételek, mint hogy van-e minden munkavállalónak megfelelő eszköze, internetkapcsolata és szoftvere az otthoni munkavégzéshez? Ugyancsak fontos a dolgozók digitális kompetenciája, azaz hogy munkavállalók rendelkeznek-e a digitális munkavégzéshez szükséges technikai tudással? A transzformáció harmadik alappillére a céges kultúra átalakítása: irányelvek, folyamatok és szabályzatok megfogalmazása és elterjesztése, adaptálása. 

Az online kollaboráció számos lehetőséget tartalmaz függetlenül attól, hogy egy irodából vagy otthonról dolgozik-e a csapatod. A közösen szerkeszthető céges naptár nagyobb rugalmasságot ad a céges megbeszélések ütemezéséhez. A Zoom, Slack és egyéb kommunikációs alkalmazások lehetővé teszik, hogy akárcsak az irodában, úgy otthoni környezetben is azonnal beszélhess a kollegáiddal - főleg, ha a céges naptárban látod, ki mikor szabad épp.

A felhő alapú fájlmegosztás nagyobb transzparenciát eredményez cégen belül. A közösen szerkeszthető, felhő alapú dokumentumok felgyorsítják a közös munkát, hiszen már nem kell emailben küldözgetni a fájlokat, majd minden verziót más és más néven elmenteni. Egyszerűen csak gyorsabb és biztonságosabb minden!

Sokan az offline boltjukat ültették át az online világba. A webshopépítés ma már nem egy nagy ördöngősség, és számos szoftverrel tudjuk úgy automatizálni a megrendelési folyamatokat, hogy mi közben kényelmesen hátra is dőlhetünk, a munka javát pedig elvégzik helyettünk ezek a programok.

Ilyen hasznos program például a készletnyilvántartó rendszer, amely folyamatosan monitorozza az árukészletet és jelez, ha valaminek szűkében vagyunk. A számlázóprogramok összekapcsolhatóak a webshop készletnyilvántartásával, és beállíthatunk automatikus számlázást is. Az automatizált levelezőrendszerek és CRM rendszerek pedig lehetővé teszik, hogy az egyes vásárlói életszakaszokban eltérő levelekkel érjük el a potenciális vagy meglévő ügyfeleinket mindössze egyetlen gombnyomással.

Ebben a bejegyzésben mindössze néhány opciót soroltunk fel arra, hogyan léphet bármely magyar kis- és középvállalkozás a digitális átalakulás útjára. Függetlenül attól, hogy céged még csak most kezdi el az átalakulást vagy már a meglévő digitális stratégiát finomhangolnád, egy jól átgondolt megvalósítási terv segíthet abban, hogy a legtöbbet hozd ki a beruházásodból. 


Ne maradj le az új információkról

Minden héten új és hiteles tudást kaphatsz a webes- és felhőrendszerek világáról. Bemutatom neked a lehetőségeket és bízom benne, hogy megfelelő döntés alapjait képezik számodra.

Vigyázom az adataidra, bővebben olvasd el az Adatvédelmi irányelveim.

© 2024 Hegedüs Tibor EV. Minden jog fentartva.